Výzva: 30 dnů bez cukru – zbavte se závislosti společně s námi

Doufám, že nejsem jediná, kdo si z dětství pamatuje televizní pořad Sezamová ulice a (mou oblíbenou) chlupatou a nenažranou postavičku Keksíka, anglicky Cookie monster. V dnešní době jsme téměř všichni takoví malí Keksíci – sladkosti jsou pro nás součástí života, jíme je ve stresu i na oslavách a rodinných setkáních, jíme je, když jsme smutní i když nám něco udělalo radost, jíme je prostě jen tak z nudy…

Keksík
 
I hubnoucí lidé často na omezování cukru zapomínají. Vyhýbají se všemu tučnému jako čert kříže, ale s čistým svědomím spořádají k snídani slazené müsli s medem a večer si dají nějakou tu skleničku vína. Přitom právě cukr má na svědomí řadu zdravotních potíží, například zatěžuje slinivku, přispívá ke vzniku cukrovky, překyseluje organismus a způsobuje různé poruchy trávení.
 
Všichni moc dobře víme, že cukr je špatný. Proč ho tedy stejně stále jíme? Protože jsme na cukr zvyklí… vlastně se dá říct závislí. Návyk na cukr se velmi podobá například návyku na drogu. A proto je velmi těžké si cukr odepřít, Keksík v nás (nebo absťák?) bude opravdu hodně protestovat.
 
Co si tedy prověřit svou vlastní vůli? A to výzvou, do které se společně pustíme – TŘICET DNŮ ÚPLNĚ BEZ CUKRU! Samozřejmě bez přidaného jednoduchého cukru, obloukem se vyhýbat úplně všemu sladkému je hloupost. Sladkou chuť potřebujeme, ale tělu bohatě stačí sladkost ovoce nebo zeleniny, nemusíme hned házet pár lžiček cukru do kávy.
 
Chcete mít kontrolu nad svým tělem včetně svých závislostí? Chcete udělat něco pro své zdraví a zbavit se pár kil? Chcete vyzkoušet, jestli je vaše vůle pevná jako skála? Tak pojďte do toho a vyřaďte cukr ze svého jídelníčku na celých třicet dnů (a třeba i celý život).

 

Na co si dát pozor?

Během výzvy důkladně čtěte složení všech výrobků, cukr a další sladidla se často přidávají i do potravin, u kterých byste to nečekali.
Mezi jednoduché cukry nepatří pouze bílý cukr, ale také med, ovocný cukr, třtinový cukr, xylitol i agávový, datlový, javorový atd. sirup.

 

Jak si těchto 30 dnů zpříjemnit?

Nezapomínejte dostatečně pít – znáte to, hlad je převlečená žízeň.
Musíte se dostatečně zabavit, není nic horšího, než znuděně ležet na gauči, nevědět coby a jen přemýšlet, jak nesnesitelnou chuť máte na něco „zakázaného“.
Jezte hodně ovoce, čerstvého i sušeného, a sladké zeleniny.
Nemusíte zapomenout na dezerty, připravit se dají i bez cukru! Vyzkoušejte například domácí ovocná pyré, ovesnou kaši s banánem, pudink slazený sladěnkou (ječným sladem), neslazené palačinky s dušeným ovocem nebo celozrnné moučníky, do kterých místo cukru přidáte několik rozmačkaných banánů…

Doporučuji přečíst si článek základy zdravého stravování, kde se dozvíte, čím můžete chuť na sladké zahnat.

 

Proč do toho vůbec jít?

Každá výzva má svůj důvod. Tato vám sice nepřinese žádnou materiální odměnu nebo slávu. Získáte ale mnohem víc – zdraví, lepší postavu a moc dobrý pocit. A jakou lepší odměnu byste si mohli přát?
 
Napište nám do komentářů, jestli se do výzvy zapojíte, jak se vám daří, a jak se vám daří s cukrem bojovat.

30 dnů bez cukru

3 komentáře u Výzva: 30 dnů bez cukru – zbavte se závislosti společně s námi

  • Tak to bych asi nedala. 30 dní bez jakéhokoliv cukru, ani náhodou, snažím se sice cukr omezit a zdravě jíst, ale občas i kafe osladím aspoň sladidlem, jsem spokojená se SlaDIÍ, obsahuje stévii a sukralozu, i přesto, že to je sladidlo, kafčo je výborné. Podle mě člověk sladké potřebuje a i kdyby 30 dní byl bez cukru, závislosti na sladké se jen tak nezbaví – toť můj názor.

    • Ahoj Hani, díky za komentář.
      Ano máš pravdu. Člověk i cukr k životu potřebuje. Problém je ten, že ho lidé konzumují mnohdy zbytečně, a často opravdu nadměrně. Principem těchto výzev je tedy spíše to, aby ukázala lidem, že to jde i bez něho, a třeba někoho tato výzva navede na cestu, kde bude cukru mnohem méně, než doposud. Každopádně chválím za umělá sladidla, i to je první krok k tomu, aby člověk omezil přísun klasického cukru.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>