Hit jménem HIIT, aneb 5 důvodů proč ho zkusit

HIIT, neboli „high-intensity interval training“ (v překladu můžeme říct „hodně intenzivní intervalový trénink“), je v současné době už poměrně známým druhem cvičení.

Jedná se o trénink, ve kterém se střídají intervaly maximálního, intenzivního a rychlého cvičení s intervaly, ve kterých „odpočíváte“ a nabíráte síly na další část s maximálním výkonem.

HIIT trénink

HIIT trénink

Během intervalu s vysokým výkonem by se vaše tepová frekvence měla pohybovat kolem 85 procent vašeho tepového maxima – jednoduše řečeno, pokud si odstupňujeme „těžkost“ dýchání na stupnici 1 – 10, v intenzivním intervalu byste měli s dechem být na hodnotách 8 – 9.

Nejjednodušším a nejtypičtějším příkladem HIIT tréninku je běh, při kterém jednu minutu (v začátcích jistě méně) sprintujete naplno a jednu až dvě minuty jen lehce a pomalu klušete. Tyto dva druhy běhu opakujete stále dokola 15 až 20 minut.

K čemu je ale HIIT dobrý? Při tomto druhu cvičení se tepová frekvence pohybuje velmi vysoko, a proto se při něm spálí hodně kalorií za krátkou dobu. HIIT také zrychluje metabolismus, vaše tělo tak bude spalovat více po celý den. Toto jsou zjevné a známé výhody, HIIT však nabízí mnohem víc ‑ pojďme si nyní říci největší benefity tohoto cvičení.

 

1. ZRYCHLENÍ METABOLISMU

To, že HIIT zrychluje metabolismus, slyšíme ze všech stran. Proč tomu tak vlastně je? HIIT podporuje tvorbu hGH (human growth hormone, tedy lidský růstový hormon), a to až o 450 procent po dobu 24 hodin po skončení cvičení. Růstový hormon nestimuluje pouze náš růst v dětství a pubertě, ale je také velmi podstatný právě pro metabolismus. Tento hormon stimuluje syntézu bílkovin ve svalech a urychluje spalování tuků.

 

2. VÍCE SPÁLENÝCH KALORIÍ

Jako během každého jiného cvičení i během HIIT tréninku se spálí spousta kalorií. Tím to ale nekončí. V případě HIITu se kalorie spalují ještě dlouho po skončení tréninku. Jak je to možné? Hned z několika důvodů! Hlavním z nich je, že při takto intenzivním cvičení, jakým HIIT je, spotřebujete velké množství kyslíku, které tělo při cvičení využívá k získání energie. Čím intenzivnější je trénink, tím je potřeba více kyslíku a tím větší vznikne kyslíkový deficit ve vašem těle. Zkrátka a dobře, tělo bude muset po skončení cvičení tento dluh „splatit“, čímž se budou spalovat další a další kalorie. K dalšímu spalování kalorií pak také dochází v době, kdy se nám po cvičení vrací do normálu teplová frekvence a samozřejmě také při regeneraci a „opravě“ svalových vláken.
hiit cvičení

 

3. ČASOVÁ ÚSPORA

Existuje spousta efektivních sportů – běh, posilovna, plavání, jízda na kole… na většinu z nich si však člověk musí najít alespoň hodinu volného času. Co si budeme povídat, jsou dny, kdy je jedna hodina prostě moc. Na HIIT ale úplně postačí čtvrthodinka a to už si najde každý. Můžeme vstát ráno o patnáct minut dřív, nebo dokonce vměstnat cvičení do pauzy na oběd.
Americké studie z roku 2011 navíc ukázaly, že sedmadvacetiminutový HIIT provozovaný 3x týdně je úplně stejně efektivní jako hodinové klasické cardio cvičení opakované 5x týdně.

 

4. KDYKOLIV A KDEKOLIV

K plavání potřebujete bazén, k cyklistice kolo, k silovému tréninku minimálně činky, k běhu prostor, kde běhat… ale k HIITu nic specifického potřeba není. HIIT trénink je možné přizpůsobit jakýmkoliv podmínkám. Pokud máte činky, švihadlo a jakékoliv další pomůcky, využijte je. Pokud ale žádné nemáte, nepotřebujete je. Pokud jste právě na dovolené v hotelu a dupání by rušilo hosty pod vámi, stačí do tréninku nezahrnout cviky, při kterých se skáče. Pokud vás bolí zápěstí, nezahrnujte cviky, při kterých zápěstí zatěžujete…

 

5. VÝZVY SE STANOU ZÁBAVOU

Jak rychle dokážete v intenzivním intervalu sprintovat? Zvládnete sestavený trénink odcvičit o minutu rychleji než minulý týden? HIIT vás naučí přijímat výzvy a nebát se jich. Naučí vás být sebevědomější a říkat: „Já to zvládnu!“… a víte co? Budete mít pravdu.
 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>